Για κάθε ωφελούμενο παρέχονται πλήρεις διαγνωστικές και θεραπευτικές υπηρεσίες τόσο στους ίδιους όσο και στις οικογένειές τους. Τα μέλη της ομάδας των Διαγνωστικών και Θεραπευτικών Υπηρεσιών (ΔΙΘΥ) είναι κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχίατροι, παιδοψυχίατροι και αναπτυξιολόγοι και συνεργάζονται με το εκπαιδευτικό προσωπικό για την θέσπιση κατάλληλων εκπαιδευτικών και θεραπευτικών στόχων.
Οι Διαγνωστικές και Θεραπευτικές Υπηρεσίες περιλαμβάνουν την:
Μέλη της υπηρεσίας είναι:
• Ψυχίατρος ενηλίκων
• Παιδοψυχίατρος
• Αναπτυξιακός Παιδίατρος
• Νοσηλεύτρια
Αποτελούν μέλη της Διεπιστημονικής Ομάδας και συμμετέχουν στη διαγνωστική διαδικασία και στο θεραπευτικό σχεδιασμό του κάθε μέλους που εξυπηρετεί το Ίδρυμα «Η Θεοτόκος». Παρακολουθούν ιατρικά, τα άτομα που χρήζουν ιατρικής φροντίδας. Συνεργάζονται με τις οικογένειες των εκπαιδευομένων, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που εφαρμόζουν κάποια φαρμακευτική αγωγή. Συνεργάζονται με τους εξωτερικούς ιατρούς που παρακολουθούν τους εκπαιδευόμενους και ανταλλάσσουν πληροφορίες χρήσιμες για την οργάνωση του προγράμματός τους.
Εφαρμόζουν τη διασυνδετική με τα Δημόσια Νοσηλευτικά Ιδρύματα, όπου χρειάζεται.
Ο πρωταρχικός ρόλος της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας στο Ι.Π.Α.Π «Η Θεοτόκος» είναι να παρέχει Α’ Βοήθειες σε έκτακτα περιστατικά αλλά και φαρμακευτική αγωγή στους εκπαιδευόμενους όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο σε συνεργασία με την Ιατρική Υπηρεσία.
• Ενημερώνεται συνεχώς, καταγράφει και παρακολουθεί τη φαρμακευτική αγωγή που ακολουθούν οι εκπαιδευόμενοι και σημειώνει τυχόν αλλαγές σε αυτήν.
• Ενημερώνει, ελέγχει και οργανώνει προγράμματα πρόληψης μεταδοτικών νοσημάτων, σε περιόδους έξαρσης.
• Παρακολουθεί τους εμβολιασμούς των εκπαιδευομένων και προωθεί την ολοκλήρωση τους όταν χρειάζεται.
• Οργανώνει σεμινάρια με θέματα υγείας.
• Συντονίζει, σε συνεργασία με την Ιατρική Υπηρεσία, τις διαγνωστικές συνεδρίες των Ιατρών (Νευρολόγου, Ψυχιάτρου, Παιδοψυχιάτρου και Αναπτυξιακού Παιδίατρου).
• Αποδέχεται τις αιτήσεις των υποψηφίων για φοίτηση και οργανώνει τη διαδικασία των αξιολογήσεων τους, σε συνεργασία με την Διεπιστημονική Ομάδα.
• Συμμετέχει στη Διεπιστημονική ομάδα.
Οι Ψυχολόγοι είναι μέλη της Διεπιστημονικής Ομάδας και διακρίνονται σε κλινικούς ψυχολόγους και αναπτυξιακό ψυχολόγο. Αξιολογούν τα παιδιά, τους έφηβους και τους ενήλικες εφαρμόζοντας τα κατάλληλα ψυχομετρικά εργαλεία (Stanford Binet, WISC-III, WAIS-IV), επαναξιολογούν τους ήδη φοιτούντες με τα ίδια εργαλεία και καταγράφουν τις δεξιότητες τους χρησιμοποιώντας το εστιασμένο πρωτόκολλο που βασίζεται στο ICF (Διεθνής Ταξινόμηση της Λειτουργικότητας) και δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της ψυχολογικής υπηρεσίας.
Αναλυτικότερα οι υπηρεσίες που προσφέρουν είναι οι εξής :
• Συνεργάζονται με τη Διεπιστημονική Ομάδα για την εγγραφή νέων στο Κέντρο ή για τον προγραμματισμό και τη διαχείριση των ήδη φοιτούντων, κατά τη διάρκεια κλινικών συναντήσεων.
• Παρέχουν ψυχολογική υποστήριξη στους νέους και στις οικογένειες τους.
• Συντονίζουν ομάδες συμβουλευτικής σε εξειδικευμένους τομείς.
• Συνεργάζονται με το εκπαιδευτικό προσωπικό για θέματα που αφορούν στους εκπαιδευόμενους, τα εξατομικευμένα τους προγράμματα τους και τον καθορισμό εκπαιδευτικών στόχων.
• Συμμετέχουν, δύο φορές το χρόνο, σε ατομικές συναντήσεις που γίνονται με τους εκπαιδευτές και τις οικογένειες όλων των νέων, αναφορικά με τη γενικότερη πρόοδο τους.
Η Κοινωνική Υπηρεσία προσφέρει υπηρεσίες Κοινωνικής Εργασίας σε υποψηφίους, εκπαιδευόμενους και αποφοίτους του «Η Θεοτόκος». Αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ του φορέα, των οικογενειών των εκπαιδευομένων και των φορέων της κοινότητας – πολιτείας. Συνεργάζεται με το υπόλοιπο επιστημονικό προσωπικό του Θεοτόκος για την αποτελεσματικότερη εκπαίδευση και υποστήριξη των εκπαιδευομένων. Συμμετέχει σε εκδηλώσεις προβολής και δημοσιότητας. Εκπαιδεύει και εποπτεύει φοιτητές του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Τ.Ε.Ι.
Αναλυτικότερα οι παρεμβάσεις των Κοινωνικών Λειτουργών περιγράφονται ως εξής:
Κατά την υποδοχή των εκπαιδευομένων:
• Υποδέχονται τους υποψηφίους φοίτησης, σε συνεργασία με τη Νοσηλευτική Υπηρεσία.
• Συμμετέχουν στη διεπιστημονική διαγνωστική αξιολόγηση με τη λήψη κοινωνικού ιστορικού ( πληροφορίες για την κατάσταση της οικογένειας του υποψηφίου, τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, τις συνθήκες διαβίωσης του, τις καθημερινές του συνήθειες, τα ενδιαφέροντά του, τις προσδοκίες των γονέων κ.α).
• Κατευθύνουν την οικογένεια και τον εκπαιδευόμενο σε καταλληλότερα για τις ανάγκες του πλαίσια, στη περίπτωση που το Θεοτόκος δεν μπορεί να τον εξυπηρετήσει.
Κατά το διάστημα της φοίτησης των εκπαιδευομένων:
• Επισκέπτονται τις οικογένειες των εκπαιδευομένων.
• Παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη στους γονείς.
• Παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη στους εκπαιδευόμενους.
• Συμμετέχουν σε ομαδικές συναντήσεις με γονείς.
• Παρέχουν ομαδική συμβουλευτική σε εκπαιδευόμενους.
• Επιδιώκουν τη διασύνδεση με άλλους φορείς και δημιουργούν δίκτυο υποστήριξης για τους εξυπηρετούμενους μεταξύ των φορέων.
• Διαχειρίζονται κρίσεις: έκτακτα περιστατικά που προκύπτουν με εκπαιδευόμενους ή γονείς.
• Συνεργάζονται και ενίοτε συνοδεύουν τους εκπαιδευόμενους ή και μέλη της οικογένειας, σε υπηρεσίες και φορείς της κοινότητας, για θέματα που τους αφορούν (Υγειονομικές Επιτροπές, στρατολογία, ΚΨΥ, κλπ.)
Κατά την αποφοίτηση :
• Συνεργάζονται με άλλους αρμόδιους φορείς
• Παραπέμπουν τους αποφοιτούντες και τις οικογένειές τους σε κατάλληλα, για τις ανάγκες τους, πλαίσια προκειμένου να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.
• Παρακολουθούν την προσαρμογή τους, για όσο διάστημα χρειάζεται και τέλος
• Συνεργάζονται, με τους αποφοίτους και τις οικογένειές τους, για την επίλυση προβλημάτων που τους απασχολούν.
Προσφέρει προγράμματα σε άτομα που έχουν δυσκολίες στην ομιλία, στην κατανόηση και έκφραση του λόγου, στις επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες. Εφαρμόζει μεθόδους εναλλακτικής υποστηρικτικής επικοινωνίας σε άτομα που έχουν σοβαρές δυσκολίες στην επικοινωνία. Επίσης, παρεμβαίνει σε διαταραχές της φωνής, της ροής της ομιλίας και σε δυσκολίες σίτισης.
• Οι Λογοπεδικοί είναι υπεύθυνοι για την αξιολόγηση, διάγνωση, το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή θεραπευτικών παρεμβάσεων, σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο.
• Συνεργάζονται με όλα τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας. Ειδικότερα υποστηρίζουν τους εκπαιδευτές και παρέχουν συμβουλευτική γονέων σε θέματα λόγου, επικοινωνίας και σίτισης για την επίτευξη των θεραπευτικών στόχων.
• Δραστηριοποιούνται στον τομέα της πρόληψης όταν χρειάζεται, συνεργάζονται με αρμόδιους φορείς για τη βέλτιστη σχολική ένταξη των εκπαιδευομένων του τμήματος πρώιμης παρέμβασης.
• Εποπτεύουν φοιτητές λογοθεραπείας από ανώτατα και τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους εξάσκησης.
• Δραστηριοποιούνται στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης νέων προγραμμάτων.
• Τέλος εφαρμόζουν τον κώδικα δεοντολογίας του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών.
«Η Εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη υγείας που ασχολείται με την προώθηση της υγείας μέσω της χρήσης σκόπιμων δραστηριοτήτων. Ο κύριος σκοπός της είναι να βοηθήσει τα άτομα να επιτύχουν το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας σε όλες τις πλευρές της ζωής τους. (World Federation Occupational Therapists)».
Ασχολείται με τη λειτουργικότητα του ανθρώπου σε κάθε ηλικία με σκοπό την αντιμετώπιση διαταραχών που μπορεί να επηρεάζουν την εξέλιξή του ή την καθημερινή του ζωή σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Με τη χρήση θεραπευτικά κατευθυνόμενωνδραστηριοτήτων (αισθητικοκινητικών και γνωστικών ασκήσεων) στοχεύει στην ανάπτυξη ή αποκατάσταση των ικανοτήτων του ατόμου και αποσκοπεί στην κινητική και ψυχογνωστική ενίσχυση σε όλους τους τομείς της ζωής του και της απόδοσής του, έτσι ώστε να μπορεί να δραστηριοποιείται αποτελεσματικά σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο.
Τα ειδικά εργοθεραπευτικά προγράμματα περιλαμβάνουν: διδασκαλία δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής, ανάπτυξη αντιληπτικο-κινητικών δεξιοτήτων, ανάπτυξη δεξιοτήτων παιχνιδιού, προεπαγγελματικών και ψυχαγωγικών δεξιοτήτων (Αmerican Οccupational Τherapy Αssociation, 1981).
Τι κάνει ο εργοθεραπευτής;
• Ερμηνεύει τη λειτουργικότητα του εκπαιδευόμενου και χρησιμοποιεί ποικίλες αξιολογητικές μεθόδους (παρατήρηση, συνέντευξη, ειδικές σταθμισμένες και μη σταθμισμένες δοκιμασίες, αξιολογητικά εργαλεία, ιστορικό κλπ) ώστε να εκτιμήσει τις ικανότητες και τις δυσκολίες του ατόμου στην εκτέλεση των καθημερινών του έργων και δραστηριοτήτων (αυτοφροντίδα, παραγωγικότητα, ψυχαγωγία) καθώς και τους παράγοντες (δεξιότητες του ατόμου και περιβαλλοντικά στοιχεία) που οδηγούν στις δυσκολίες αυτές. Κάποια από τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται είναι: Sensory Profile, BOT-2, DTVP-2, VMI-5 κ.α)
• Θέτει στόχους και σχεδιάζει την παρέμβαση σε συνεργασία με το άτομο και την οικογένειά του, αξιοποιώντας τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
• Επιλέγει, αναλύει, διαβαθμίζει και προσαρμόζει Θεραπευτικά μέσα, μεθόδους (Sensory Integration, TEACCH, Floortime, Social Stories, Βιο-μηχανικό και Αντιληπτικο-κινητικό Μοντέλο, μοντέλα παρέμβασης) και τεχνικές.
• Επιλέγει και εφαρμόζει θεωρίες, προσεγγίσεις και μεθόδους σχετικές με την Εργοθεραπεία εκτιμώντας σχετικά ερευνητικά δεδομένα και στοχεύοντας στην συνεχή βελτίωση της ποιότητας της δουλειάς του.
• Αποτελεί ενεργό μέλος της διεπιστημονικής ομάδας και συνεργάζεται με όλα τα μέλη αυτής.
• Προτείνει λύσεις και καθοδηγεί τους γονείς πώς να βοηθήσουν το παιδί ή τον νέο/α στο σπίτι.
• Εποπτεύουν φοιτητές Εργοθεραπείας κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους εξάσκησης.