Ιδρυμα Η Θεοτόκος

Διαγνωστικές και θεραπευτικές Υπηρεσίες ( ΔΙ.Θ.Υ.)

Στο Ίδρυμα «Η Θεοτόκος», η υποστήριξη κάθε ωφελούμενου βασίζεται στη συνεργασία μιας διεπιστημονικής ομάδας εξειδικευμένων επαγγελματιών, που περιλαμβάνει παιδαγωγούς, ψυχολόγους, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, ειδικούς θεραπευτές και ιατρικό προσωπικό. Η ομάδα σχεδιάζει και υλοποιεί εξατομικευμένα προγράμματα αποκατάστασης και κατάρτισης, με κοινό στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας, την ενίσχυση της αυτονομίας και την ομαλή κοινωνική ένταξη των ωφελούμενων.

Οι διεπιστημονικές ομάδες ΔΙ.Θ.Υ. παρέχουν πλήρεις διαγνωστικές και θεραπευτικές παρεμβάσεις στους ωφελούμενους και στις οικογένειές τους.

Η Διαγνωστική Διαδικασία οργανώνεται μέσω λήψης κοινωνικού / οικογενειακού  ιστορικού, ιατρικού ιστορικού, κλινικής ιατρικής εξέτασης, χορήγησης έγκυρων ψυχομετρικών, εργοθεραπευτικών και λογοπεδικών δοκιμασίων. Όλες οι ειδικότητες αξιολογούν τους ωφελούμενους με βάση το  ICF-CY και έχοντας υπόψιν την λειτουργικότητα του ατόμου ορίζονται θεραπευτικοί στόχοι.

Η Θεραπευτική Προσέγγιση  εξαρτάται από τις προσωπικές ανάγκες και δυνατότητες του κάθε ατόμου,

Παρέχει ατομικά ή ομαδικά υποστηρικτικά, ψυχό-εκπαιδευτικά και θεραπευτικά προγράμματα.

Τα μέλη της ομάδας ΔΙ.Θ.Υ. συνεργάζονται με το εκπαιδευτικό προσωπικό, τα εξατομικευμένα τους προγράμματα και τους εκπαιδευτικούς και θεραπευτικούς στόχους.

Προσφέρουν υποστήριξη και θεραπεία στο άμεσο οικογενειακό περιβάλλον. 

Η ομάδα ΔΙ.Θ.Υ. συνεργάζεται στενά με τα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ελλάδος.  Η ψυχολογική, κοινωνική, εργοθεραπευτική και λογοπεδική υπηρεσία προσφέρει θέσεις πρακτικής άσκησης στις οποίες εκπαιδεύονται και εποπτεύονται προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές.«Θεοτόκος»

Erasmus+ KA1 – Δράση Κινητικότητας Προσωπικού2

Ιατρική Υπηρεσία​

Αποτελούν μέλη της Διεπιστημονικής Ομάδας και συμμετέχουν στη διαγνωστική διαδικασία (με λήψη ιατρικού ιστορικού, κλινική ιατρική εξέταση και διάγνωση κατά ICD-10) και στο θεραπευτικό σχεδιασμό του κάθε μέλους που εξυπηρετεί το «Η Θεοτόκος» [Λ1] .

Παρακολουθούν τα άτομα που χρήζουν ιατρικής φροντίδας.
Συνεργάζονται με τις οικογένειες των ωφελούμενων και εφαρμόζουν τη διασυνδετική ιατρική με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη.

Νοσηλευτική Υπηρεσία

Ο πρωταρχικός ρόλος της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας είναι να παρέχει Α’ Βοήθειες σε έκτακτα περιστατικά αλλά και φαρμακευτική αγωγή στους εξυπηρετούμενους όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο σε συνεργασία με την Ιατρική Υπηρεσία.

  • Ενημερώνεται, καταγράφει και παρακολουθεί τη φαρμακευτική αγωγή που ακολουθούν οι εξυπηρετούμενοι και σημειώνει τυχόν αλλαγές σε αυτήν. 
  • Ενημερώνει, ελέγχει και οργανώνει προγράμματα πρόληψης μεταδοτικών νοσημάτων, σε περιόδους έξαρσης.
  • Παρακολουθεί τους εμβολιασμούς των εξυπηρετούμενων και προωθεί την ολοκλήρωση τους όταν χρειάζεται. 
  • Οργανώνει σεμινάρια με θέματα υγείας. 
  • Συντονίζει, σε συνεργασία με την Ιατρική Υπηρεσία, τις διαγνωστικές συνεδρίες
Αιμοδοσία στο Ίδρυμα Η Θεοτόκος2

Κοινωνική Υπηρεσία

Η Κοινωνική Υπηρεσία, εφαρμόζει όλες τις επιστημονικές μεθόδους παρέμβασής (Κοινωνική Εργασία με Άτομο, με Οικογένεια και Κοινότητα). Προσφέρει υπηρεσίες, με στόχο να συμβάλλει στη «βέλτιστη αποκατάσταση » αλλά και στην «καλύτερη ποιότητα ζωής».

Ως μέλος της Διεπιστημονικής Ομάδας συνεργάζεται με το υπόλοιπο επιστημονικό προσωπικό για την αποτελεσματικότερη θεραπευτική προσέγγιση, εκπαίδευση και υποστήριξη των ωφελούμενων και των οικογενειών τους.

Ψυχολογική Υπηρεσία

Οι Ψυχολόγοι είναι μέλη της Διεπιστημονικής Ομάδας και διακρίνονται σε κλινικούς , εκπαιδευτικούς και αναπτυξιακούς ψυχολόγους. Είναι υπεύθυνοι για την αξιολόγηση, τη διάγνωση και τη θεραπευτική παρέμβαση των ωφελούμενων σε ατομικό, ή ομαδικό επίπεδο.

Διάγνωση

  • Στη διαγνωστική διαδικασία αξιολογούν, παιδιά (προσχολικής και σχολικής ηλικίας), έφηβους και ενήλικες, με έγκυρα σταθμισμένα ή μη διαγνωστικά εργαλεία .
  • Συμμετέχουν στη Διεπιστημονική Ομάδα για το σχεδιασμό του ατομικού προγράμματος αποκατάστασης.
  • Επανεξετάζουν τους ωφελούμενους σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Θεραπευτική παρέμβαση

  • Παρέχουν ψυχολογική υποστήριξη και θεραπεία –ατομικά και ομαδικά- στους νέους και στις οικογένειές τους.
  • Συντονίζουν συμβουλευτικές και θεραπευτικές ομάδες σε εξειδικευμένους τομείς (σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ψυχο-εκπαίδευση, επικοινωνία, αυτογνωσία και αυτο-εκπροσώπηση).
  • Συμμετέχουν στη διαχείριση δυσκολιών και κρίσεων.
  • Συνεργάζονται με το εκπαιδευτικό προσωπικό για θέματα που αφορούν τα εξατομικευμένα προγράμματά και τον καθορισμό εκπαιδευτικών και θεραπευτικών στόχων.
  • Συμμετέχουν σε ατομικές ή ομαδικές συναντήσεις που γίνονται με τους εκπαιδευτές και τις οικογένειες όλων των νέων, αναφορικά με τη γενικότερη πρόοδο τους.
  • Οργανώνουν τα σεμινάρια που γίνονται στον Συμβουλευτικό Σταθμό για τους γονείς και τα αδέλφια των εξυπηρετούμενων.

Λογοπεδική Υπηρεσία

Οι Λογοπεδικοί είναι υπεύθυνοι για την αξιολόγηση, διάγνωση, το σχεδιασμό και τη θεραπεία, σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο, σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες.

Διάγνωση

  • Η Λογοπεδική αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω κλινικής λογοπεδικής αξιολόγησης και κατάλληλων εργαλείων, όπως PLS 4 (Preschool Language Scales-4), CELF-4 Preschool (Clinical Evaluation of Language Fundamentals- Preschool), CELF-R (Clinical Evaluation of Language Fundamentals- Revised), ΑνΟμιΛο 4 κ.ά.
  • Η Λογοπεδική αξιολόγηση ολοκληρώνεται με τη συνέντευξη των γονέων για θέματα λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας

Θεραπευτική παρέμβαση

  • Πραγματοποιούν κατάλληλη παρέμβαση για εξυπηρετούμενους που παρουσιάζουν δυσκολίες στην ομιλία, κατανόηση και έκφραση του λόγου, στις επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες, σε διαταραχές της φωνής, της ροής της ομιλίας και σε δυσκολίες σίτισης. 
  • Εφαρμόζουν μεθόδους εναλλακτικής υποστηρικτικής επικοινωνίας.
  • Παρέχουν συμβουλευτική ή και έμμεση παρέμβαση προς τους γονείς για θέματα λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας και σίτισης.
  • Συνεργάζονται με τη διεπιστημονική ομάδα για τον καθορισμό εξατομικευμένων προγραμμάτων, στόχων και υλικού.
  • Συμμετέχουν σε ατομικές ή ομαδικές συναντήσεις γονέων

Ειδικότερα εφαρμόζονται τα εξής προγράμματα παρέμβασης:

  • ΜΑΚΑΤΟΝ
  • PECS
  • TEACCH  
  • Derbyshire Language Scheme (D.L.S.)
  • Nuffield Dyspraxia Programme
  • I.R. Floortime
  • Parent Child Interaction (PCI)
  • It takes two to talk, Hanen parent program
  • More than Words, Hanen parent program
  • Video modeling
  • Πρόγραμμα Σίτισης
  • Sherborne Developmental Movement
  • Υποστηρικτική Τεχνολογία (Kinems, χρήση ειδικών προγραμμάτων σε υπολογιστές και tablet)
  • Κοινωνικές Ιστορίες (Social Stories)

Εργοθεραπεία

Οι Εργοθεραπευτές παρέχουν υπηρεσίες αξιολόγησης, και θεραπευτικής αποκατάστασης. Αποτελούν ενεργά μέλη της διεπιστημονικής ομάδας, με την εφαρμογή ατομικών ή ομαδικών θεραπειών και μέσω συμβουλευτικής ή εκπαίδευσης σε άτομα που σχετίζονται με τους ωφελούμενους (φροντιστές, δάσκαλοι, εργοδότες, φορείς κλπ).

Διάγνωση-Αξιολόγηση

  • Η αξιολόγηση περιλαμβάνει κλινική παρατήρηση, χρήση μη σταθμισμένων εργαλείων, συνέντευξη των ατόμων ή των φροντιστών τους και εκτίμηση των απαιτήσεων των καθημερινών δραστηριοτήτων.
  • Οι Εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν ποικίλα εργαλεία όπως Canadian Occupational Performance Measure, Sensory Profile (for Children, for Adolescents/Adults), Sensory Processing Measure, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency second edition (BOT-2), Developmental Test of Visual Perception third edition και άλλα.

Θεραπευτική παρέμβαση

Με βάση τις ανάγκες των ωφελούμενων, εφαρμόζουν θεραπευτικές συνεδρίες (ατομική, ομαδική, συν-θεραπεία με άλλη ειδικότητα) με τη χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων και μεθόδων.

 Οι Εργοθεραπευτές του τμήματος εφαρμόζουν:

  • Αναπτυξιακό μοντέλο παρέμβασης
  • Αντισταθμιστικές προσεγγίσεις και περιβαλλοντολογικές τροποποιήσεις
  • Μέθοδος Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
  • Πρωτόκολλα αισθητηριακού ερεθισμού (Wilbarger Protocol, Sensory Diet, More protocol, Therapeutic Listening) ή/και αισθητηριακές τεχνικές.
  • I.R. Floortime
  • Γνωσιακός Προσανατολισμός στην Εκτέλεση Έργου
  • Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA)
  • ΤEACCH
  • Sherborne Developmental Movement
  • Εντατική Αλληλεπίδραση
  • Κοινωνικές Ιστορίες (Social Stories)
  • Υποστηρικτική Τεχνολογία (Kinems, χρήση ειδικών προγραμμάτων σε υπολογιστές και tablet)
  • Πρόγραμμα Σίτισης
Accessibility